Firmahistorie
 60erne
I begyndelsen af tresserne udbredes kartsporten i Danmark, i takt med bygning af de første
rigtige kartbaner. Og i løbet af tresserne tager sporten mere og mere form som en selvstændig
automobilsportsgren. Blandt andet bliver der i sidste del af tresserne afholdt internationale
løb (VM og EM på banen i København).

70erne
Sidst i tresserne etableres endelig en kartbane på Fyn, i Langeskov bygges, en efter datidens standard, lang og helt moderne bane. Denne bane bliver startskudet for en skare af motorsportsinteresserede fynboer, som kaster sig over sporten med stor entusiasme. Blandt disse kartpionerer er også Johnny Bjernemose, der i løbet af 1969/70 får anskaffet sig en brugt kart, til datidens junior / pop klasser.

Først i 70erne køres der på livet løs og de første skridt inden for den totalt ukendt kart-teknologi tages - Alt må læres ved egne forsøg, da der ikke findes megen viden i det lokale område. Efter et par sæsoners træning og indhøstede erfaringer, fra mange havarerede motorer, er det i 1972/73 tiden at prøve kræfter med kører fra hele landet.De øgede løbsaktiviteter giver hurtigt resultat og i 1973 vinder J. Bj sit første DM i klasse A (nationale kørere), for herefter i 1974 at rykke op i den højeste kategori, A- International. Frem til slutningen af 70erne, er J.Bj fast deltager på det danske landshold ved EM og VM løb, fast assisteret af mekaniker/bror Kim Bjernemose. blandt andet med deltagelse i WM i 1975 Castellet, 1976, Hagen og 78 Le-Mans.

Sidst i 70erne står det klart for det fynske team at, det økonomisk og tidsmæssigt ikke vil være muligt at komme det sidste stykke i det internationale selskab, men mange erfaringer er indhøstet “the hard way”. Allerede på dette tidspunkt er en del af de bedste, fynske kørere begyndt at få prepareret motorer i Ringe, på dette grundlag opstår ideen om opstart af et egentligt kartfirma.og i 1979 registreres firmaet under navnet RACING MOTOR.

80erne - TAIFUN-Karten
sidst i 70erne Overtager RACING MOTOR, forhandling af den unikke TAIFUNkart. Dette bliver starten på et langt samarbejde med TAIFUNkart og familien Schöfer i München, samarbejdet omfatter også Parilla motorer, tuning og løbsdeltagelse, og allerede i firmaets første sæson vindes 3 danske titler.

I første halvdel af firserne udbygges RM´s teknologiske position til en absolut førerposition hvilket ses af en lang række af mesterskaber i de mest betydningsfulde klasser i dansk karting, samt en række af internationale resultater på højeste niveau,disse mange fine resultaret opnås i samarbejde med landets bedste kørere. Kørere som i dag udgør en god del af grundlaget i dansk bilsport. Især har RM stor succes med preparation af 135 cc motorer, som fra 1981 er den højeste kategori i sporten, med afholdelse af VM og EM løb. Især 2 kørere Michael Carlsen og René Bøllingtoft er tæt knyttet til RM i denne periode og leverer en serie af topresultater (nationalt/int.). Og er i højeste grad med til at “bryde isen” for dansk karting i international sammenhæng. Blandt andet modtager Bøllingtoft som den første dansk bilsportsudøver, støtte fra Team DK.

I midten af 80erne opstår der, i forbindelse med et generationsskifte hos TAIFUN I München, en del problemer af teknisk og leveringsmæsig art, og da der samtidig foregår en koncentration af kartindustrien i Italien, begynder RM at søge efter et nyt produkt, gerne italiensk.

1986 Agentur for BIREL
I 1986 opstår der en mulighed for overtagelse af agenturet for et af de absolut bedste og ældste italienske produkter BIREL, som i løbet af 1986 overtages fra den hidtidige importør (A. Husted) som ønsker at gå andre veje, dette bliver starten på et langt og frugtbart samarbejde mellem RM og BIREL i Lissone ved Milano. Samtidig med overtagelsen af BIREL agenturet, og den stærkt stigende interesse for karting i DK bliver det muligt at omlægge virksomheden til fuldtids drift kun indenfor karting. I takt med den øgede efterspørgsel på det danske marked, overtager RM også mere og mere plads fra familiens autovirksomhed i Ringe. Ligeledes intensiveres arbejdet med motorer (renovering og preparation), hvilket medføre øget efterspørgsel, også fra kørere tilknyttet andre kartfabrikater, blandt andet vinder både Jason Watt og Tom Kristensen NM med Parilla motorer fra RM´s værksted.

90erne ATK/Merlin og VEGA
Sidst i firserne udvides sortimentet yderligere med kendte italienske produkter blandt andet ATOMIK (ATK), et nyt motorprodukt fra Merlin Racing, som får en forrygende opstart, da motoren allerede i sit første år vinder VM, endda med en dansk kører, Gert Munkholm, som ved VM er udlånt fra PCR til Merlin Racing, dette bliver samtidig begyndelsen til et langt og frugtbart samarbejde med Umberto Merlin, i Vizzolo/Milano, et samarbejde der når sit foreløbige højdepunkt med Ronnie Bremers
suveræne resultater med BIREL / ATOMIK.

Et andet vigtigt produkt der tages på programmet i denne periode er VEGA dæk som på dette tidspunk er stærkt på vej frem i Europa, såvel med internationale som nationale dæktyper. Siden opstarten med VEGA har en betydelig del, af de danske kartingklasser været godkendt med VEGA dæktyper. I løbet af denne periode opbygges en betydelig markedsandele, med disse kendte produkter, fra nogle af Italiens førende firmaer. Samtidig instaleres den første bremsebænk i virksomheden, og arbejdet med tuning og renovering af motorer til alle klasser i sporten intensiveres igen. dette arbejde underbygges af en lang række af topresultater i de nationale klasser, såvel regionale mesterskaber som nationale mesterskaber og holdmesterskaber.

I sidste halvdel af halvfemserne pĂĄbegyndes igen en del internationale aktiviteter, bl.a. med et samarbejde med Allan Simonsen / Peter Colins (Int. Team pĂĄ Gillard karts) med motorsupport til Allan Simonsen i forbindelse med EM serien i Formula-A..

 

Begyndelsen af det nye ĂĄrtusinde (2000)
Ronnie Bremer/PEUGEOT. Ved indgangen til det nye årtusinde opstår der igen nye samarbejdsmuligheder, da der gennem Erik Magnussen skabes kontakt til et nyt tiltag i dansk karting, Jan Magnussen Kart Team, i første omgang som leverandør af karts og motorer, samt motorsupport, til JMKT. Senere udvides samarbejdet i forbindelse med starten på en international indsats fra 1998, med Ronnie Bremer, Allan Simonsen og Christian Bakkerud som kørere. Dette er samtidig begyndelsen på et meget tæt samarbejde med PEUGEOT Danmark, som også er indvolveret i Jan Magnussen Kart team.

I 1999, overgår driften af JMKT til RM, som fortsættter med kører Ronnie Bremer, som i de følgende par sæsoner fuldender en fuldstændig unik sejersrække, hvor RB vinder alle løb af betydning på dansk grund, i mere end 3 år. I samme periode indgår PEUGEOT / RM og Ronnie Bremer en aftale med BIREL Motorsport og Merlin-Racing (ATK)omkring international løbsdeltagelse, samarbejdet bliver meget succesfuldt, og kun sort uheld forhindrer Bremer i at vinde VM i 1999. Efter Ronnie Bremer til 2001 sæsonen er overgået til Formel-1800 klassen, tages der i samarbejde med PEUGEOT DK et helt nyt initiativ i dansk karting. PEUGEOT DK/Hans Bruun og RM/BIREL starter PEUGEOT / BIREL JUNIORteam, kaldet PBJ med det fælles formål at udvikle kørere til europæisk elite niveau, indenfor karting, for herefter at sende disse kører videre til international bilsport ( bl. a. formel klasser).

På nuværende tidspunkt har en god håndfuld kørere været igennem PBJskolen, og de bedste er godt på vej til en international karriere, indenfor bilsporten. Ikke alene for de involverede kørere har PBJ vist sig meget givende, men også for RM har det været af stor betydning at få mulighed for afprøvning af materiel og teknologisk know how, under skrappe internationale forhold.

PBJteam har på bedste vis viderført firmaets traditioner, på resultatsiden, med en mængde mesterskabsresultater i de senere år.


 

















































































 

Racing Motor - Jernbanegade 37 - 5750 Ringe - CVR 30192567
Tlf. +45 62623265 - Fax. +45 62623208 - info@racing-motor.dk